Sjukhuskyrkan och korset

En ny debatt förs om kristendomen ska ha en särställning i ämnet religionskunskap. Under lång tid har det förekommit krafter som vill tona ned kristendomens roll inom religionsämnet. Vid millennieskiftet pågick en sådan debatt i riksdagen. Skolverket nämnde inte överhuvudtaget ordet kristendom i kursplaneförslaget. Remissinstanser som Svenska kyrkan hade inte tillfrågats.


Jag ägnade mycket tid åt att se till att inte "Kristendom" skulle byta namn till "abrahamistisk tradition" under min tid i riksdagen. Och där kan jag fortfarande känna ett positivt resultat. Det hjälpte att reagera. Min åsikt är att eleverna ska få en grund i kristendomens värderingar. Om eleverna inte har kunskaper om Sveriges nationella religion, har de ingen bas att stå på för att ta till sig innehåll och värderingar från olika religioner. Ett smörgåsbord innehåller alltid bröd, något att lägga pålägget på. Sedan råder full valfrihet.


Hela vår kultur bygger på demokrati och den tradition som förvaltats av kristen etik och västerländsk humanism. Ledare för andra religioner i Sverige håller med om att det är lättare att utöva sin religion om kristendomen har en särställning. I dagsläget önskar vänsterpartiet plocka bort korset från våra sjukhuskyrkor. Beteckningen sjukhuskyrka handlar dock mer än om en enskild lokal, ett meditationsrum. Det handlar om hela verksamheten med sjukhuspräster och sjukhuspastorer med syfte att stödja personer med sjukdom och personer med sorg.


På Skaraborgs sjukhus finns såväl ett vackert kors i glas och en matta för dem som önskar det för att utöva sin religion. Det finns också en sjukhusimam. I regionfullmäktige frågade jag vänstern om de också ville ta bort korset i sjuksköterskebroscher, tandsköterskebroscher, väganvisningar till sjukhus mm. Då tyckte de att jag argumenterade på låg nivå. Men det vara bra att få löftet att så långt ville de inte gå.


SÅ NU HOPPAS JAG ATT KORSET FÅR FINNAS KVAR! Jag har inte hört några klagomål från Skaraborgs Sjukhus.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Yttertätorterna vill göra sin röst hörd

Tio viktiga bud för Skövdes framtid